Inhoud


Acteur in rollenspelen over interculturele onderwerpen

Op een sociale opleiding is niet alleen theorie een vereiste, maar ook praktijk. Het is belangrijk dat deze twee aspecten sterk met elkaar zijn verbonden. Door met een acteur te werken kunnen studenten de theorie in een veilige praktijksituatie oefenen.  
De rollenspel casuïstiek is vaak afgeleid van recente, 'echte' praktijksituaties, die eventueel zijn aangepast om beter bij een bepaald beroepsveld te passen. 

Het oefenen met een acteur is uitermate populair, omdat de student zo spelenderwijs de theorie toe leert passen en aldus de benodigde competenties verwerft. De student kan oefenen hoe zij/hij een intercultureel gesprek aanpakt, voert en evalueert.
Na het spelen van het rollenspel kan de student feedback van medestudenten en van de acteur zelf krijgen. De oefening kan ook worden opgenomen op video, zodat de student later zijn of haar handelen terug kan zien, en hier met een frisse blik op kan reflecteren. Dit is een zeer effectieve vorm van leren.

Competenties:
De studenten
    •    krijgen inzicht in interculturele
    •    communicatie/gespreksvoering
    •    leren wat ‘interculturele gespreks-ijsbrekers’ zijn, en hoe ze deze toe  kunnen passen
    •    leren welke vragen ze wel, en welke ze beter niet kunnen stellen
    •    leren hoe ze het vertrouwen van de patiënt/cliënt kunnen (her)winnen
    •    leren hoe ze ervoor kunnen zorgen dat de doelgroep therapie- of gesprekkentrouw blijft
    •    doen kennis en vaardigheden aangaande interculturele aspecten op.
 
Voor wie
Voor studenten algemene interculturele of assessment vakken binnen HBO- en MBO-opleidingen in de sociale, psychologische, verpleegkundige, onderwijskundige, en/of dienstverlenende sfeer.
 
Niveau
MBO – HBO.
 
Duur
In overleg te bepalen
free joomla templatesjoomla templates
2020  Dream-Catchers | Coaching - Training - Advies